By 25th július, 2018 Blog Comments Off

Július 26-án a hagyományokhoz híven a Magyar Vitorlás Szövetség rendezésében idén is kezdetét veszi a Kékszalag vitorlásverseny, amely ma a legnagyobb tókerülő verseny Európában. A program 1934 óta egyre több elszánt versenyzőt sorakoztat fel, az indulók létszáma 21-ről mára hatszáznál is többre szaporodott. Pedig korántsem voltak mindig olyan nagyszerűek a verseny körülményei, mint manapság.

1944-ben a háború miatti korlátozások megakadályozták e hosszú távú verseny megrendezését, de a háborús körülmények ellenére, az amerikai légitámadást követően, 23 bátor versenyző mégis beállt a Kékszalagot helyettesítő Szent László Év vitorlásverseny rajtjához. Pár év szünet után a versenyt 1947-től kétévente újra megszervezhették, majd egyre népszerűbbé vált és 2001-től már évente szurkolhatunk a legmodernebb technológiával felszerelt hajóknak. Vitathatatlanul a balatoni vitorlázás legnagyobb eseménye az idén július 28-ig tartó rendezvény.

Az első megmérettetést a Hungária Yacht Club írta ki és a nevét a kék szalagot viselő leggyorsabb tengeri, majd európai tavak vitorlásai adták. Ez az elnevezés mára fogalom, így Kékszalaggá változott, melyben már nem csak a győzelem a fontos, hanem büszkeségnek érezhetjük a táv teljesítését is.

A durván 160 km-es táv a balatonfüredi kikötőből indul, ahol a legelső alkalommal – július 27-én a kora reggeli órákban – megkezdődött hamarosan évszázados története. A Balatont körbevitorlázva itt ér célba a leggyorsabb versenyző, aki ezzel bizonyítja kiváló hajós felkészültségét és vitorlás tudását. A táv teljesítésére kiírt limitidő most 48 óra, de régebben előfordult, hogy a jó szél elpártolt a hajóktól és több, mint két nap telt el, míg az első beérkezőt ünnepelhették. Visszatekintve a legnagyobb eredményekre kiemelésre érdemes Litkey Farkas, akit 2016-ban tizenkettedik alkalommal könyvelhettek el a leggyorsabb vitorlázónak. Az első győztes vitorlás a Rabonbán 30-as cirkáló volt Ugron Gáborral a fedélzetén. Említésre méltó 1955-ből a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló, a 10 óra 40 perces rekord idejével, amit csak 57 évvel később sikerült egy high­tech katamaránnak túlszárnyalnia. A jelenlegi csúcsidő 7 óra 13 perc 57 másodperc, aminek megdöntésére az idei verseny is lehetőséget nyújt.

A mostani nevezési díj helyett korábban inkább bíztatták a részvételre a versenyzőket és egy-egy oldal szalonnával járultak hozzá nevezési kedvükhöz. Ennek ellenére biztosak lehetünk benne, hogy a versenyzők ma sem ismernek akadályt és páratlan élményben lehet részünk, ha a versenyt közelről végigkövetjük. Lehetőség van rá:  vitorlás bérlés Balaton egyik legjobb hajósprogramokat szervező, vitorlásokat bérbeadó cégénél.